H BMW δημιούργησε τον νέο της ήρωα 420d (Diesel). Τεχνολογία, σπορ αίσθηση, premium χαρακτήρας... πώς να συνταιριάξεις τόσα πράγματα δημιουργώντας ένα αυτοκίνητο που να «βαφτίζει» μια νέα οικογένεια; Ωραία η πρόκληση δεν νομίζετε; Και για να σας προλάβουμε, η νέα σειρά 4 δεν είναι απλά μια έξυπνη κίνηση marketing.
Ισως μάλιστα να μην είναι καθόλου τέτοια αν αναλογιστεί κανείς ότι μπροστά μας δεν έχουμε μια δίθυρη… τριάρα αλλά ένα άλλο αυτοκίνητο που απλά διαμοιράζεται πολλά εξαρτήματα με αυτήν. Κι αφού χαρήκαμε με την ώριμη ισορροπία της 3άρας, εκτιμήσαμε την πρακτικότητα της 3 Touring, θαυμάσαμε την τεχνολογία πίσω από την ActiveHybrid3, θυμηθήκαμε εκείνο το μεσημέρι του Ιούλη του 2012 στη συννεφιασμένη ZappelinStrasse, στο Μόναχο που είχαμε δει «μασκαρισμένη» ως πρωτότυπο την 4άρα και όλα αυτά που ετοιμάζονταν για το τέλος της κωδικονομασίας «3 Coupe», τότε δηλαδή που υπήρχε μια περιρρέουσα αίσθηση ότι το «next big thing» της BMW θα ήταν αυτό κι όχι κάποιο υβριδικό.
Για τους λάτρεις της παράδοσης αυτό σίγουρα είναι το «next big thing» (το επόμενο μεγάλο εγχείρημα της BMW) κι αυτό γιατί: 1ον μετά 38 χρόνια παύει να υφίσταται δίθυρη 3άρα, 2ον η ονομασία «4» σημαίνει ότι τα ζυγά νούμερα για κουπέ μοντέλα είναι πλέον ολόκληρη συνομοταξία, με τη σειρά 2 Coupe να ακολουθεί μέσα στο 2014 και την 6 Coupe να κυκλοφορεί ήδη. Βέβαια, κάποιοι θα μας πουν αιρετικούς γιατί η 4άρα δε φαίνεται τόσο «μπρουτάλ» όσο οποιαδήποτε παλιά 3άρα ή ότι τα φωτιστικά σώματα εμπρός-πίσω δίνουν το στίγμα της ομογενοποίησης με την 4θυρη ξαδέλφη (κι όχι αδελφή) της. Δεν θα μπούμε σε διαδικασία να συγκρίνουμε τούτο το coupe με την προηγούμενη 3άρα. Είναι άδικο και για τις δύο σειρές, καθόσον το νούμερο «4» δείχνει όχι μόνο ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο σε σχέση με την παλιά 3 Coupe αλλά και με τη σημερινή 3 sedan. Κι αυτό γιατί με οποιοδήποτε μέτρο σύγκρισης η νέα «4» είναι διαφορετική. Πώς; Η απάντηση κρύβεται στις αναλογίες του αμαξώματος που είναι σαφώς μακρύ, εμφανώς φαρδύ κι εντυπωσιακά χαμηλό, τόσο που στο πάρκινγκ του περιοδικού σηκωθήκαμε στις μύτες των ποδιών για να την αναζητήσουμε. Αλλά πάνω απ' όλα είναι ένα κουπέ ραφιναρισμένο στην παραμικρή του καμπύλη, που θυμίζει 3άρα αλλά πάλι το Form-Follows-Function έχει βρει πεδίο δόξης λαμπρό. Κι επειδή η 4άρα κρύβει πολλά ωραία εκεί που δεν φαίνονται, να κάνουμε ένα σύντομο πέρασμα από το εσωτερικό για να επικεντρωθούμε στα της μηχανολογίας. Η έκπληξη λοιπόν γλιστρώντας στο κάθισμα του οδηγού δεν έρχεται από τον διάκοσμο. Αυτός είναι μια 3άρα με τα όλα της. Το ευπρόσδεκτο είναι οι πόρτες χωρίς πλαίσια παραθύρων, η χαμηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης, ακόμα και οι χώροι για τους πίσω επιβάτες και τις αποσκευές τους, απόδειξη ότι ένα σπορ αυτοκίνητο μπορεί να είναι και επαρκώς ευρύχωρο.
Αεροδυναμική και άλλα...
Air Curtains, Air Breathers... Δεν είναι ρινικά βοηθήματα της Hansaplast αλλά αεροδυναμικά βοηθήματα της BMW που λειτουργούν επ' ωφελεία της άριστης αεροδυναμικής. Το πρώτο, δεν είναι άλλο από οπές εκατέρωθεν του τεράστιου κεντρικού αεραγωγού, τα δεύτερα είναι τα κλασικά βράγχια που συναντάμε σε σπορ υλοποιήσεις με τα οποία απάγεται εύκολα ο αέρας από τους θόλους των τροχών. Υπάρχει και αεροτομή η οποία κάνει άριστα τη δουλειά της όταν τα χιλιόμετρα στο κοντέρ βρίσκονται πλέον στα 200+, όπως επίσης και καλύμματα σε κρίσιμα σημεία στο πάτωμα του αυτοκινήτου για ακόμη καλύτερη αεροδυναμική συμπεριφορά. M' αυτά και μ' εκείνα η 4άρα αγγίζει το 0,28 στον συντελεστή οπισθέλκουσας, αριθμός εξαιρετικός που δείχνει τη «δουλειά» που έγινε. Το αντιφατικό είναι ότι κάτω από αυτό το εντυπωσιακό «σκαρί» πίσω από αυτό το supersport look κρύβεται ένα αθώο αυτοκίνητο που δεν «πίνει» και δεν «καπνίζει» ενσωματώνοντας την ομπρέλα EfiicientDynamics (Auto Start Stop, Ανάκτηση Ενέργειας κατά την Πέδηση, Δείκτης Βέλτιστης Αλλαγής Σχέσης και κατ' απαίτηση λειτουργία ενεργοβόρων περιφερειακών συστημάτων).
Οι αναρτήσεις είναι δανεισμένες από την 3άρα αλλά με ελατήρια, αμορτισέρ και αρχιτεκτονική παντελώς «πειραγμένα». Αλουμίνιο στα γόνατα και τα ψαλίδια, έξτρα γόνατα εμπρός, διαφορετική στήριξη ρουλεμάν κίνησης και διαφορετική γωνία κάμπερ, έδωσαν το στίγμα του πιο στιβαρού πατήματος και της μεγαλύτερης αντοχής σε απαιτητικούς ρυθμούς οδήγηση. Ιδανική η κατανομή βάρους στο 50/50 για ένα τεράστιου -για τα δεδομένα της κατηγορίας- μήκους αμάξωμα, κέντρο βάρους μόλις 50 εκατοστά από το έδαφος, ενισχυμένο αμάξωμα λόγω 2θυρης φιλοσοφίας και κάτι ακόμη: το αυτοκίνητο είναι φαρδύτερο στον πίσω άξονα με τα το εμπρός μετατρόχιο να είναι στα 1.545 χλστ. και το πίσω να αγγίζει τα 1.593 χλστ. (!). Αυτό κι αν μας λέει κάτι...
...φύγαμε
Βέβαια, μην ξεχνάμε ότι εδώ έχουμε το δίλιτρο τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα των 184 ίππων με όλα τα καλά της BMW παρόντα μεν (από common rail και τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας μέχρι το σχήμα Driving Experience με τρία όμως προγράμματα Eco Pro, Comfort και Sport) αλλά με εμφανή την ισορροπημένη φύση ενός αποδοτικού αλλά όχι εκρηκτικού συνόλου. Με άλλα λόγια, το πάτωμα είναι «πολύ πάνω» σε προδιαγραφές σε σχέση με την ιπποδύναμη. Τι εννοούμε; Το αυτοκίνητο από τα πρώτα μέτρα ξεδιπλώνει έναν θαυμάσιο σπορ χαρακτήρα. Το ζύγισμα, το τιμόνι, οι αναρτήσεις, η γεωμετρία είναι εκεί για να σου δίνουν το παραμικρό χιλιοστό οδηγικής ευχαρίστησης. Ηλεκτρική η υποβοήθηση αλλά σίγουρα η καλύτερη σε αίσθηση από όσες αντίστοιχης τεχνολογίας κρεμαγιέρες έχουμε «ζυγίσει» (απόρροια και της διαφορετικής γεωμετρίας εμπρός). Σημαδεύεις μια στροφή, στρίβεις, μπαίνεις... αυτό ήταν. Η 4άρα κάνει την οδήγηση μια ευχάριστη εμπειρία ακόμη κι αν θέλεις να πας στο... περίπτερο για τσιγάρα. Και τούτο γιατί πέρα από την ακρίβεια χειρισμών και την αίσθηση ενός… καρτ XXL, το αυτοκίνητο δεν είναι κουραστικό, δεν ταλαιπωρεί και δεν ταλαιπωρείται. Εχει τη χάρη ενός Grand Tourer όντας παράλληλα αθλητικό, αλλά μην ξεχνάμε ότι οι ίπποι είναι μόλις 184 κι ας είναι η ροπή 380 Nm. Σκεφτόμαστε ήδη πως μπορεί να κινείται η 428i -ή ακόμη καλύτερα- η M4 και μας καταλαμβάνει μια ακατάσχετη... σιελόρροια.
Τι μας... «χάλασε;». Το προβολικά τοποθετημένο υποβραχιόνιο που δεν δίνει ζωτικό χώρο στο δεξί χέρι, τα καθίσματα που θα τα θέλαμε με περισσότερη πλευρική στήριξη, η έλλειψη στάνταρ paddles στο τιμόνι για αλλαγές σχέσεων και η σχεδίαση του εσωτερικού που είναι «copy-paste» με αυτήν της σειράς 3. Το τελευταίο βέβαια δεν είναι κακό επί της αρχής, αφού σχεδίαση, ποιότητα και εργονομία είναι κορυφαίου επιπέδου, αλλά να... μια 4άρα ήθελε κάτι πιο σπορ.
Well done
Η BMW μας υπενθύμισε τι σημαίνει σπορ οδήγηση με έναν μοναδικό τρόπο. Η νέα 4άρα δεν μπορεί να κρύψει από το μάτι τις μεγάλες της φυσικές διαστάσεις, τις κρύβει όμως μια χαρά όταν έρθει η ώρα της οδήγησης. Είναι ένα καλοζυγισμένο αυτοκίνητο με μπόλικη -ως είθισται- τεχνολογία που δίνει απάντηση στο ερώτημα «πώς μπορεί να είναι σπορ ένα αυτοκίνητο με πολυτελή γονίδια και ελιτίστικο χαρακτήρα». Γι΄ αυτόν τον λόγο και παρά την αλμυρή τιμή της δεν μπορούμε παρά να βγάλουμε το καπέλο στην BMW.
TECH
Το BMW ConnectedDrive περνά σε μια νέα, ακόμη πιο hitech φάση. Από τα πιο αξιόλογα χαρακτηριστικά είναι η νέα γενιά Συστήματος Πλοήγησης Professional, που προσφέρει περισσότερες δυνατότητες, πιο σαφή γραφικά και 3D στοιχεία για την απεικόνιση χαρτών, έγχρωμη BMW Head-Up Display, Driving Assistant Plus, που προειδοποιεί τον οδηγό για επικείμενη σύγκρουση με πεζό, ευφυές σύστημα προβολέων LED High Beam Assistant που δεν «τυφλώνει» τους άλλους οδηγούς, Active Protection με Attentiveness Assistant και το τελευταίο στάδιο εξέλιξης του Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go. Σε ό,τι αφορά την ενημέρωση/ψυχαγωγία, η ενσωμάτωση smartphones και λειτουργιών γραφείου μέσω Bluetooth, που πλέον υποστηρίζονται από λειτουργία υπαγόρευσης με πλήρη αναγνώριση φωνής/λόγου, αλλά και το Touch Pad το οποίο βρίσκεται στην επιφάνεια του περιστροφικού επιλογέα, μέσω του οποίου μπορούμε να σχηματίσουμε γράμματα με το ακροδάκτυλό μας και να γίνει εισαγωγή κειμένου.