Η πτώχευση δυο ομάδων, η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις Mercedes και τους υπόλοιπους καθώς και η φετινή έλλειψη ανταγωνισμού έχουν την ίδια πηγή, τις φετινές μονάδες ισχύος.
Οι άνθρωποι που σκέφτηκαν εισηγήθηκαν και εν τέλει εφάρμοσαν τις φετινές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς της F1 είχαν σα στόχο να αλλάξουν το προφίλ της και ταυτόχρονα να περάσουν σε όλο τον πλανήτη το μήνυμα για την επόμενη μέρα στην αυτοκίνηση. Ο θερμικός κινητήρας όπως τον ξέρουμε έχει πάψει ν’ απασχολεί τους κατασκευαστές που πλέον έχουν επικεντρώσει την προσοχή τους στα συστήματα ανάκτησης ενέργειας, τα υβριδικά συστήματα και τους ηλεκτροκινητήρες.
Οι φετινοί κινητήρες έχουν πλέον πιο "πράσινη" εικόνα και το κυριότερο, είναι πιο κοντά στα καθημερινά αυτοκίνητα. Οι φετινοί κινητήρες των 1.6lt θα έχουν μόνο έναν υπερτροφοδότη χωρίς περιορισμούς στη συμπίεση του αέρα. Το όριο περιστροφής είναι 15000 στροφές, ενώ υπάρχει και όριο ροής καυσίμου. Επιπλέον κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του 5 μόνο μονάδες ισχύος καθόλη τη διάρκεια της σεζόν. Η περιεχόμενη γωνία του V6 κινητήρα είναι στις 90 μοίρες και η διάμετρος των πιστονιών στα 80mm αντί για τα 98mm. Η σύγχρονη φιλοσοφία δεν είναι οι υψηλές τιμές ιπποδύναμης αλλά η βέλτιστη αξιοποίηση καυσίμου. Ο 1.6lt αποδίδει περίπου 600PS. Με τη βοήθεια όμως του Energy Recovery System η απόδοση ξεπερνά τα 760PS με σαφώς μεγαλύτερες τιμές ροπής και ταυτόχρονα με κατανάλωση μειωμένη κατά 30% σε σχέση με πέρυσι.
Εντυπωσιακό σε προδιαγραφές αλλά και σε κόστος, εκεί που μια μικρή ομάδα ήθελε κοντά στα 8 εκ δολάρια για κινητήρες πέρυσι βρέθηκε να θέλει 40 εκ. δολάρια για μονάδες ισχύος. Τα νούμερα αυτά προκύπτουν από τα λεγόμενα του ισχυρού άντρα της Lotus, Γκέρχαρντ Λόπεζ.
Η διαφορά των 32 εκ. δολαρίων οδήγησε ήδη σε πτώχευση δυο ομάδες (Marussia, Caterham) ενώ άλλες τρεις οι Force India, Lotus και Sauber βρίσκονται σε δυσχερή θέση. Ταυτόχρονα δυστυχώς για τη F1 ένας εκ των τριών κατασκευαστών μονάδων ισχύος που συμμετείχαν στο φετινό πρωτάθλημα, η Mercedes έκανε πολύ καλύτερη δουλειά στη σχεδίαση της μονάδας ισχύος. Έτσι τα μονοθέσια με γερμανική μονάδα ισχύος κυριαρχούν, οι τέσσερις ομάδες που χρησιμοποιούν Mercedes βρίσκονται στην πρώτη εξάδα του πρωταθλήματος κατασκευαστών. Αυτό δεν πρόκειται ν’ αλλάξει όσο οι κανονισμοί προβλέπουν μη εξέλιξη των μονάδων ισχύος για λόγους κόστους.
Λογικά Renault και Ferrari πιέζουν γι’ αλλαγές στους κανονισμούς και μερική απελευθέρωση της εξέλιξης. Η Mercedes αντιδρά γιατί θα χάσει το πλεονέκτημα χρησιμοποιώντας ως επιχείρημα την αύξηση του κόστους. Η Honda που το 2015 επίσης θα συμμετέχει ως κατασκευαστής μονάδας ισχύος δεν έχει πάρει ακόμη επίσημα θέση.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Red Bull, Κρίστιαν Χόρνερ έφτασε στο σημείο να προτείνει να επιστρέψει η F1, στους παλιούς ατμοσφαιρικούς V8 κινητήρες: «Κάποιες φορές πρέπει να παραδέχεσαι το λάθος. Νομίζω ότι όσοι έγραψαν τους νέους κανονισμούς έκαναν λάθος. Όχι μόνο έχουμε πολύ ακριβούς κινητήρες αλλά δεν μπορούμε και να τους εξελίξουμε με αποτέλεσμα μαζί μ’ αυτούς να έχει ¨παγώσει¨ και το πλεονέκτημα της Mercedes. Θα μπορούσαν να μας αφήσουν άπαξ να βελτιώσουμε τις μονάδες ισχύος ώστε να φτάσουμε στο επίπεδο της Mercedes αλλά αυτό είναι άδικο για την γερμανική εταιρεία. Οπότε πρέπει να αφεθεί ελεύθερη η εξέλιξη. Αυτό όμως θα ανεβάσει το κόστος. Αν μείνουμε ως έχει η Mercedes θα κυριαρχεί εσαεί».
Από την πλευρά του ο διευθυντής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Mercedes, Τότο Βολφ αντέδρασε στα λεγόμενα του Χόρνερ: « Μας εκβιάζουν ότι αν δε συναινέσουμε για εξέλιξη το 2015 θα ψηφίσουν για πλήρη απελευθέρωση των κανονισμών που θα οδηγήσει σε πόλεμο κινητήρων με ανεξέλεγκτο κόστος το 2016. Κοιτούν μόνο τη δική τους ομάδα και όχι το καλό του σπορ. Δε μπορούμε να συναινέσουμε σε αποφάσεις που θα αυξήσουν το κόστος».