F1: Grand Prix Du Canada 2014

Στην πίστα Ζυλ Βιλνέβ στο νησάκι της Παναγίας διοργανώνεται ο 7ος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1.

Η Formula 1 φεύγει από την Ευρώπη και ταξιδεύει στον Καναδά για μια μοναδική παράσταση στο τεχνητό νησάκι της Παναγίας που «γεννήθηκε» στην κοίτη του Αγ. Λαυρεντίου από τα μπάζα του μετρό το 1965. Εκεί βρίσκεται σήμερα το Μητροπολιτικό Πάρκο του Μόντρεαλ στους δρόμους του θα διεξαχθεί το Καναδικό GP.  Ο αγώνας έγινε για πρώτη φορά εκεί το 1978, στο περιβάλλοντα χώρο του ποδηλατοδρόμιου των Ολυμπιακών Αγώνων του 1976.

Ο 7ος αγώνας του πρωταθλήματος αναμένεται να είναι μια ακόμη πράξη στην κόντρα Χάμιλτον – Ρόσμπεργκ που ξεκίνησε από το Μπαχρέιν και συνεχίζεται με αμείωτη ένταση όπως είναι φυσικό καθότι ζητούμενο είναι ο παγκόσμιος τίτλος.

Το Καναδικό GP διεξήχθη για πρώτη φορά το 1967 στο Οντάριο, το Μόντρεαλ φιλοξενεί τον αγώνα για 34η φορά.
Η πίστα είναι κατασκευασμένη πάνω σ’ ένα τεχνητό νησί που δημιουργήθηκε από τα μπάζα εξόρυξης του μετρό που ρίχτηκαν στην κοίτη του Αγ. Λαυρεντίου, του ποταμού που βρέχει το Μόντρεαλ και εκβάλει στον Ατλαντικό ωκεανό.

Η πίστα φέρει το όνομα του αείμνηστου Καναδού πιλότου που κέρδισε εκεί στον πρώτο αγώνα
που έγινε το 1978. Φέτος συμπληρώνονται 32 χρόνια από το χαμό του. Ο Ζυλ Βιλνέβ έχασε τη ζωή του το 1982 αγωνιζόμενος στο Βελγικό GP με τα χρώματα της Ferrari. Σημείωσε έξι νίκες σε GP όλες με Ferrari. Η πρώτη του ήρθε το 1978 στον πρώτο αγώνα που φιλοξενήθηκε στην πίστα που σήμερα φέρει το όνομά του. Οι Καναδοί ξετρελάθηκαν απ’ αυτή την επιτυχία και η δυναμική που απέκτησε το σπορ σε συνδυασμό με τον παγκόσμιο τίτλο που πήρε ο γιος του Ζακ το 1997,  γεμίζει ακόμη και σήμερα τις κερκίδες.

Όπως επίσης και τα ταμεία του Μόντρεαλ, εκτιμάται πως πάνω από 80 εκ δολάρια ετησίως είναι το κέρδος για την τοπική οικονομία από τη φιλοξενία του αγώνα. Η διαδρομή που χρησιμοποιείται δεν είναι μόνιμη πίστα, ούτε γίνονται εκεί άλλοι αγώνες.

Πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο Μ.Σουμάχερ που έχει κερδίσει επτά φορές (1994, ’97, ’98, ’00,’02, ’03, ’04). Από τους εν ενεργεία πιλότους που θα πάρουν εκκίνηση ο Χάμιλτον έχει κερδίσει τρεις φορές (2007, 2010, 2012) και από μια οι Αλόνσο (2006), Μπάτον (2011), Ράικονεν (2005) και Φέτελ (2013). Ειδικά για το Χάμιλτον πρόκειται για την πίστα που φτάνοντας για πρώτη φορά το 2007 πήρε εκεί την πρώτη pole και την πρώτη νίκη της καριέρας του ενώ αν τερματίσει κερδίζει.

Οι ιδιαιτερότητες της διαδρομής είναι πολλές πρόκειται ουσιαστικά για μια πίστα φρένο γκάζι. Η πίστα Ζυλ Βιλνέβ είναι ιδιαίτερα απαιτητική στα φρένα οι πιλότοι σε 6 από τις 14 στροφές του γύρου φρενάρουν με πάνω από 250km/h. Επίσης καθοριστικής σημασίας είναι η ομαλή επιτάχυνση στην έξοδο των στροφών, ώστε να μην φθαρούν υπέρμετρα τα πίσω ελαστικά. Η Pirelli θα έχει στη διάθεση όλων των ομάδων τη μαλακή και την πολύ μαλακή. Λογικά η pole position θα επιτευχθεί με την πολύ μαλακή γόμα που έχει βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας 105 βαθμούς Κελσίου ενώ στον αγώνα θα χρησιμοποιηθεί περισσότερο η μαλακή γόμα με βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας επίσης τους 115 βαθμούς Κελσίου.

Η πρόσφυση και το φρενάρισμα είναι τα δυο σημεία κλειδιά που επηρεάζουν τα ελαστικά στο Μόντρεαλ. Η αυξημένη ροπή και η μειωμένη κάθετη – αεροδυναμικά παραγόμενη – δύναμη των φετινών μονοθεσίων καθιστούν φέτος ακόμη πιο δύσκολη την κατάσταση. Το μεγαλύτερο θέμα είναι το σπινάρισμα καθώς η ολίσθηση των ελαστικών στο οδόστρωμα υπερθερμαίνει το πέλμα. Ένα καθυστερημένο φρενάρισμα που έχει ως συνέπεια το μπλοκάρισμα των τροχών οδηγεί σε τοπική παραμόρφωση, παρότι η σχεδίαση των φετινών ελαστικών τα έχει κάνει πολύ πιο ανθεκτικά σε τέτοια φαινόμενα.

Τα μονοθέσια συνήθως στο Μόντρεαλ σετάρονται με μικρές κλίσεις στις αεροτομές καθώς ζητούμενο είναι η μεγιστοποίηση της τελικής ταχύτητας που πρέπει να ξεπερνά τα 300km/h στις ευθείες. Το τίμημα που πληρώνει κανείς για να το πετύχει αυτό, είναι μικρότερη αεροδυναμική απόδοση και κατ’ επέκταση πρόσφυση στις στροφές. Αυτό συνεπάγεται ότι τα μονοθέσια γλιστρούν πιο πολύ και εξαρτώνται περισσότερο στη στροφή, από τη μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση που προσφέρει η γόμα του ελαστικού.

Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τα ελαστικά στον Καναδά είναι η ανομοιομορφία που παρουσιάζει το οδόστρωμα. Ουσιαστικά πρόκειται για διαφορετικές επιφάνειες  που έχουν διαφορετικά επίπεδα πρόσφυσης. Δουλειά της γόμας του ελαστικού είναι να αμβλύνει αυτές τις διαφορές και να προσφέρει όσον είναι δυνατόν πιο σταθερό επίπεδο κρατήματος.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Πωλ Χέμπερι τόνισε μεταξύ άλλων: «Αναμένουμε τα ελαστικά να έχουν πολύ πιο σκληρή δουλειά στον Καναδά απ’ ότι στο Μονακό. Θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα ποσά ενέργειας και υψηλότερες φορτίσεις λόγω των υψηλότερων ταχυτήτων. Αυτό προϋποθέτει τη μέγιστη δυνατή μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση, πράγμα που βέβαια, είναι ζητούμενο στο Μόντρεαλ. Η πίστα βελτιώνεται σημαντικά κατά τη διάρκεια του τριημέρου και συχνά βλέπουμε πλαγιολισθήσεις – ειδικά φέτος με μειωμένη την κάθετη αεροδυναμικά παραγόμενη δύναμη – οι οποίες προφανώς αυξάνουν την καταπόνηση των ελαστικών. Παρόλα αυτά περιμένουμε η φθορά και η πτώση στην απόδοση να είναι σε λογικά πλαίσια ακόμη και για τις δυο πιο μαλακές γόμες της γκάμας μας. Στον Καναδά συνήθως οι αγώνες είναι απρόβλεπτοι και η στρατηγική μπορεί να κάνει πραγματικά μεγάλη διαφορά, καθώς υπάρχει και μεγάλη πιθανότητα εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας. Όπως είδαμε και στο Μονακό αυτός που είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται, υιοθετώντας μια ευέλικτη στρατηγική σε ασυνήθιστες καταστάσεις, κρατά το κλειδί της επιτυχίας σε αγώνες που ξεφεύγουν από την πεπατημένη και ο Καναδάς είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Παραδοσιακά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα βροχής και αν κρίνουμε από τα επιμέρους σημάδια – αν δεν έχει βρέξει καθόλου σε προηγούμενες περιόδους – θα είναι καθοριστικό το σημείο που θα βρέξει».

O περσινός νικητής του αγώνα και τέσσερις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Σεμπάστιαν Φέτελ τόνισε μιλώντας για τον αγώνα της Κυριακής:  «Το σιρκουί του Καναδά είναι υψηλών ταχυτήτων και πολύ απαιτητικό, με την αγωνιστική διαδρομή να περιλαμβάνει μπαριέρες και τσιμεντένιους τοίχους. Υπάρχει μεγάλος βαθμός ρίσκου, ειδικά στη στροφή 15, όπου αν κινηθείς μερικά εκατοστά πιο δεξιά απ’ ότι πρέπει, θα γνωρίσεις... τον περίφημο “Τοίχο των Πρωταθλητών”. Όμως η πρώτη ζώνη επικινδυνότητας, είναι λίγο μετά την εκκίνηση. Είναι πολύ στενή η πίστα σε αυτή την εναλλαγή αριστερής-δεξιάς, όπου το μόνο που έχει σημασία είναι να αποφύγεις την επαφή με άλλα μονοθέσια. Είναι σύνηθες να εμφανίζεται το αυτοκίνητο ασφαλείας σε αυτόν τον αγώνα».

Από την πλευρά του ο έτερος πιλότος της ομάδας, Ντάνιελ Ρικιάρντο που ανέβηκε στο βάθρο στο Μονακό και εντυπωσιάζει φέτος με τις εμφανίσεις του συμπλήρωσε:
« Κάθε σικέιν, ακόμα και η φουρκέτα, αποτελούν ευκαιρία να κερδίσεις ή αφορμή να χάσεις χρόνο. Όμως η πιο καθοριστική, είναι η τελευταία στροφή. Την προσεγγίζεις με πολλά χιλιόμετρα και αν φρενάρεις τη σωστή στιγμή, περάσεις σωστά πάνω από τα kerb, μπορεί να κερδίσεις πολύ χρόνο. Το κακό είναι πως αν κάνεις λάθος, σε περιμένει ο τοίχος. Είναι σαφές το δίλημμα. Κάποιοι κινούνται συντηρητικά και θυσιάζουν ένα δέκατο για να περάσουν με ασφάλεια ενώ κάποιοι άλλοι παίρνουν το ρίσκο, προσπαθώντας να κερδίσουν έδαφος. Όσο πιο κοντά περάσεις στον τοίχο, τόσο πιο γρήγορος θα είσαι».

Από την τηλεόραση
Το GP του Καναδά θα μεταδοθεί απευθείας από τον Alpha στις 21:00 το βράδυ της Κυριακής. Μια ώρα νωρίτερα θα ξεκινήσει στο στούντιο το F1 Countdown, όπου πέρα από τα καλύτερα στιγμιότυπα των κατατακτήριων δοκιμών, μπορείτε να δείτε ενδιαφέροντα θέματα για τη F1 και το αυτοκίνητο. Ειδικότερα αυτή την Κυριακή ο Τζένσον Μπάτον με τον θρύλο του γερμανικού ποδοσφαίρου Όλιβερ Μπήρχοφ μιλούν για εκκινήσεις και πέναλτι. Τι είναι πιο απαιτητικό; Ο Τάκης Πουρναράκης οδηγεί στην πίστα του Πορτιμάο την νέα Μ3/Μ4 και η Άρια Γερασιμίδου ανακρίνει το φετινό νικητή του Ντακάρ, Γιόχαν (Νάνι) Ρόμα στο Βελιγράδι.
Ο αγώνας θα μεταδοθεί και από τον ΟΤΕ.

Advertisement

Ο ΚΑΙΡΟΣ

© 2024 dailyfun.gr all rights reserved.