Από κοντά μοιάζει σαν να ξεπήδησε μέσα από την ταινία… Mission Impossible: Ghost Protocol! Ακρως εντυπωσιακό και μοναδικό, το πρώτο plug-in, υβριδικό supercar είναι φτιαγμένο από πλαστικό ενισχυμένο με ανθρακόνημα, αλουμίνιο και μαγνήσιο και συνδυάζει 3κύλινδρο turbo βενζίνης με ηλεκτροκινητήρα που συνδυαστικά αποδίδουν 362 ίππους.
Οι Βαυαροί πιστεύουν ότι το μέλλον των σπορ κατασκευών είναι γι' αυτούς πραγματικότητα του σήμερα…
Κάστρα πέφτουν το ένα πίσω από το άλλο… Ονόματα όπως η Porsche, η McLaren ή ακόμα και η Ferrari σε 918, P1 ή και LaFerrari, έβαλαν τους ρότορες και τα πηνία των ηλεκτρικών μοτέρ κάτω από τη λαμαρίνα και δημιουργούν μέρα με τη μέρα όλο και λιγότερο… αδηφάγα οχήματα που «καπνίζουν» ακόμα πιο λίγο -ή και καθόλου- κατά περιπτώσεις. Ανοιξα προχθές την τηλεόραση να δω Formula 1 και πριν με πάρει ο… ύπνος, θυμήθηκα ότι κάτω από την «μπανιέρα» του μονοθεσίου ο πιλότος ουσιαστικά χειρίζεται ένα… «τουμπανιασμένο» Prius με απίστευτη αεροδυναμική… Το ίδιο σκηνικό, ο Ecclestone ωρύεται για τον ήχο της… ανυπαρξίας, οι θεατές απομακρύνονται, οι petrol heads βρίσκονται σε… άλλο πλανήτη και εγώ εδώ θα συνεχίσω να επικεντρώνω σε μονοξείδια και CO2 αφήνοντας σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα το τι πραγματικά μου άφησε στην ψυχή και στο μυαλό το τιμόνι που μόλις άφησα.
Καλώς ήλθατε στο 2014! Κρατήστε τη στο μυαλό σας αυτήν τη χρονιά. Οχι γιατί τα μονοθέσια είναι πλέον υβριδικά, ούτε γιατί τα τρία hypercars που προανέφερα βρίσκονται πλέον ανάμεσά μας. Στην προκειμένη περίπτωση κρατήστε αυτήν τη χρονιά στο βάθος του μυαλού σας διότι στις εκθέσεις των αντιπροσώπων της γαλανόλευκης προπέλας, δίπλα στις 3άρες, τις 5άρες και «τα άλλα παιδιά», δίπλα στο M Division, υπάρχει πλέον και το πρώτο plug-in υβριδικό supercar. Ενα υπεραυτοκίνητο που μπορεί για 37 χιλιόμετρα να κινηθεί με ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 120 χλμ./ώρα εντελώς αθόρυβα με μηδενικούς ρύπους! Ως αμιγώς ηλεκτρικό δηλαδή!
Ομολογώ ότι θα περίμενα κάτι τέτοιο από την Toyota ή τη Honda και όχι από την BMW αν και μας είχε προειδοποιήσει. Οχι, δεν λέω για το πρωτότυπο του 2009, εκείνο που οδήγησε ο Tom Cruise στο Ghost Protocol. Εννοώ ότι τα τελευταία χρόνια πήγαμε στο downsizing, από την ατμόσφαιρα στα μονά, διπλά και τριπλά turbo, στην κίνηση ακόμα και στους εμπρός τροχούς, αλλά ακόμα και στο πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, το i3.
Sports car of the future…
Αυτό το σπορ όχημα του μέλλοντος πήγαμε να οδηγήσουμε στο Μιλάνο, το οποίο οι Βαυαροί το έχουν κάνει πραγματικότητα, σήμερα. Η BMW i8 είναι, λοιπόν, το πρώτο plug-in υβριδικό supercar και σημειώνει μέση κατανάλωση και εκπομπές ρύπων 2,1 λίτρα/100 χλμ. και 49 γρ./χλμ., αριθμούς που θα ζήλευαν ακόμα και τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα πόλης! Αυτό είναι το δεύτερο δείγμα γραφής των αυτοκινήτων «i» και όπως και η BMW i3 βασίζεται στην πλατφόρμα LifeDrive. Με το συγκεκριμένο οι Βαυαροί δηλώνουν το τι είναι ικανοί να δημιουργήσουν. Ενα απίστευτα φουτουριστικό σχήμα με άκρως μελετημένη αεροδυναμική σε κάθε λεπτομέρεια (συντελεστής οπισθέλκουσας Cd μόλις 0,26), με καμπίνα (Life) από CFRP (πλαστικό ενισχυμένο από ανθρακονήματα ή αν θέλετε Carbon Fiber Reinforced Plastic) που έρχεται και κολλάει πάνω στο αλουμινένιο σασί με τα υποπλαίσια, την ανάρτηση, τον ηλεκτρικό κινητήρα στον εμπρός άξονα και τον θερμικό 3κύλινδρο turbo στον πίσω (το Drive μέρος της πλατφόρμας όπως την είδαμε και στην i3). Επίσης με φώτα λέιζερ που μπορούν να κάνουν στην κυριολεξία τη νύχτα μέρα σε διπλάσια απόσταση από τους συμβατικούς λαμπτήρες (η δέσμη τους φτάνει τα 600 μέτρα με τους συμβατικούς να είναι στα 300), ενώ κάνουν ακόμα και τα Full LED να δείχνουν… συμβατικά!
Φτιαγμένο από λευκή κόλλα χαρτί, αυτό το supercar πραγματικά εντυπωσιάζει έως σοκάρει σε κάθε πέρασμά του. Οι φωτογραφίες το αδικούν, καθώς από κοντά είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό! Μοιάζει πραγματικά λες και κάποιο φουτουριστικό πρωτότυπο το… έσκασε από έκθεση αυτοκινήτου. Και η αλήθεια είναι ότι δεν διαφέρει και πολύ από εκείνο το πρώτο concept Vision Efficient Dynamics του 2009 (αν εξαιρέσεις τις γυάλινες θύρες που συνεχίζουν όμως να ανοίγουν προς τα πάνω αλά Lambo). Στο κέντρο στο Μιλάνο και στον επιβλητικό Duomo, στη Via della Spiga και από εκεί στη Lago d'Iseo και στο οινοποιείο στη Franciacorta. Οπου και αν βρεθήκαμε, όπου και αν σταθήκαμε, η i8 προκαλούσε δέος και ατελείωτο θαυμασμό. Δεν υπήρχε στην κυριολεξία ένας να μη γυρίσει να την κοιτάξει. Ακόμα και οι Ιταλοί οδηγοί στην autostrada έβγαζαν το κινητό και προσπαθούσαν να απαθανατίσουν τη στιγμή που περνούσαμε από μπροστά τους. Και τα εύσημα θα πρέπει να δοθούν στον Γάλλο σχεδιαστή Benoit Jacob για την πραγματικά θαυμάσια σπουδή του αλλά και στην BMW που δεν δίστασε ένα τόσο φουτουριστικό σχήμα να το περάσει από τη γραμμή παραγωγής και να μας το παρουσιάσει στη χώρα της Ferrari και της Lamborghini!
Tech to the future
Ο εξαιρετικά μικρός συντελεστής οπισθέλκουσας και η κορυφαία γενικότερα αεροδυναμική επιτυγχάνεται με ρηξικέλευθες επιλογές, όπως η διοχέτευση του αέρα μέσα από το αμάξωμα, για να διατηρηθεί το τέλειο αεροδυναμικό σχήμα που δεν είναι άλλο από αυτό της σταγόνας νερού. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η «αιωρούμενη» κολώνα C που θυμίζει πτερύγιο. Τα πανάλαφρα υλικά που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή της πλατφόρμας έχουν ως αποτέλεσμα το συνολικό βάρος να διατηρείται μόλις στα 1.485 κιλά. Με τις μπαταρίες να είναι τοποθετημένες ενδιάμεσα από τους δύο άξονες και πολύ χαμηλά, το κέντρο βάρους βρίσκεται πιο χαμηλά σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη BMW, ενώ και η κατανομή βάρους είναι ιδανική (49-51% ανάμεσα στον εμπρός και πίσω άξονα). Ο ηλεκτρικός κινητήρας αποδίδει 131 ίππους και 250 Nm μέγιστης ροπής και κινεί τους μπροστινούς τροχούς. Ο 3κύλινδρος, άμεσου ψεκασμού turbo κινητήρας των 1.500 κ.εκ., που είδαμε και στο νέο MINI, είναι στην προκειμένη περίπτωση συνδεδεμένος με τους πίσω τροχούς και αποδίδει πλέον 231 ίππους και 320 Nm ροπής! Το υβριδικό σύστημα συνδυάζεται με κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων -το οποίο είναι πολύ γρήγορο αλλά κάποιες φορές «διστάζει» στο κατέβασμα- και πάει «πακέτο» με έναν συμπαγή ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος αντικαθιστά την κλασική μίζα, φορτίζει τις μπαταρίες στην επιβράδυνση και χαρίζει boost στον θερμικό κινητήρα.
Το αποτέλεσμα μετράει…
Οι μονάδες ισχύος συνεργάζονται χάρη σε ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης που διανέμει την ισχύ ανάλογα με τις απαιτήσεις του οδηγού και φορτίζει τις μπαταρίες. Η i8 μπορεί να κινηθεί ως αμιγώς ηλεκτρική για 37 χιλιόμετρα, αλλά η αλήθεια είναι ότι δύσκολα θα αγγίξεις μια τέτοια αυτονομία. Στην πράξη όμως η i8 σε κάνει πραγματικά να ξεχάσεις και όσα ήξερες για τις σπορ κατασκευές από τη Βαυαρία και όχι μόνο… Μπορεί οι αριθμοί να υποδηλώνουν μια εξαιρετική σπορ δημιουργία (250 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα, 4,4'' για το κλασικό 0-100 χλμ./ώρα), αλλά ακόμα και οι ιθύνοντες δήλωναν στην παρουσίαση ότι η συγκεκριμένη Βαυαρέζα δημιουργήθηκε για να είναι πέρα από τον ανταγωνισμό. Κάτι εντελώς νέο. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ερώτηση αν υπάρχει χρόνος στο Nurburgring οι υπεύθυνοι του project κοιτούσαν απορημένοι και ουσιαστικά δεν απάντησαν. Μιλάμε για μια εντελώς νέα προσέγγιση στον όρο «driver's car». Η i8 ουσιαστικά μας προϊδεάζει γι' αυτά που έρχονται στο μέλλον.
Όταν πατήσεις το start, δεν ζωντανεύει κάποιο… θηρίο κάτω από το καπό. Απόλυτη ησυχία επικρατεί και ουσιαστικά ως αμιγώς ηλεκτρική κατά την εκκίνηση η i8 είναι σε ετοιμότητα, όπως ακριβώς και στην i3, με την οποία μοιράζονται τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα. Στην ηλεκτροκίνητη λειτουργία της η i8 έχει κίνηση μόνο στον εμπρός άξονα και είναι πραγματικά… ζωντανή, με τη ροπή να εμφανίζεται από το μηδέν, ενώ πατώντας το κουμπί eDrive, θεωρητικά μπορείς να διανύσεις 37 χλμ. με τελική 120 χλμ./ώρα. Εκτός από το eDrive ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία προγράμματα οδήγησης, Eco Pro, Comfort και Sport. Στο Sport πρόγραμμα ο φωτισμός των digital οργάνων στη μεγάλη οθόνη μπροστά από τον οδηγό γίνεται από μπλε, κόκκινος. Οι δύο κινητήρες συμμετέχουν στην κίνησή ανάλογα με τις απαιτήσεις της στιγμής και το επίπεδο φόρτισης των μπαταριών.
Στο βασικό πρόγραμμα Comfort γίνεται συνδυασμός των δύο κινητήρων, ενώ στο Eco Pro ο ηλεκτρικός κινητήρας παίρνει κεφάλι με την κατανάλωση ρεύματος από κλιματισμό, εξαερισμό κτλ. να είναι πιο χαμηλή. Το σημαντικότερο πρόγραμμα για τους… ανήσυχους είναι φυσικά το Sport, στο οποίο ο βενζινοκινητήρας «πουσάρεται» ηλεκτρικά, το τιμόνι γίνεται πιο «κοφτερό» και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ πιο σκληρά. Το στενό cockpit και το πολύ ελαφρύ τιμόνι σου δίνουν την εντύπωση ότι οδηγείς μικρότερο αυτοκίνητο από ό,τι πραγματικά είναι. Κάθεσαι πολύ χαμηλά και πολύ καλά μέσα στα μπάκετ με την οθόνη μπροστά σου να είναι ελαφρώς δυσανάγνωστη αλλά το head-up display να βοηθάει πολύ την κατάσταση. Στο εσωτερικό, αν έλειπαν οι δύο μεγάλες οθόνες, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ανήκει και σε μια συμβατική BMW. Ο διπλός, πάντως, χαρακτήρας της την κάνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα στην οδήγηση. Από τον ήχο της απόλυτης… ησυχίας, βυθίζεις το δεξί πεντάλ στο πάτωμα και τότε ξυπνά ο 3κύλινδρος turbo με ένα γρύλισμα που θυμίζει 8κύλινδρο από M3 προηγούμενης γενιάς. Παρότι όμως δεν τον τονίζουν σε καμία περίπτωση, ο ήχος αναπαράγεται και ενισχύεται από το ηχοσύστημα.
Η πολύ σκληρή ανάρτηση με τις μικρές διαδρομές και το εντελώς άκαμπτο πλαίσιο κάνουν την i8... «τραπέζι» με τα περιθώρια πρόσφυσης να είναι υψηλά σε κάθε περίπτωση. Είτε επιταχύνεις είτε φρενάρεις το αμάξωμα παραμένει ακλόνητο, αλλά σε κάποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος… κοπανάει λίγο. Με την πληθωρική ροπή από το… μηδέν μπορείς να πας πραγματικά… αέρα αν την οδηγήσεις με σωστές γραμμές. Δεν γέρνει ούτε και αφήνει να φανεί οποιαδήποτε μεταφορά βάρους. Οσο και να προσπαθήσεις σε καλή άσφαλτο, η i8 είναι εκνευριστικά ουδέτερη, ενώ υπό εξαιρετική πίεση η πρόσφυση θα σπάσει πρώτα στους εμπρός τροχούς. Μόνο σε κακή άσφαλτο και αν είσαι «χούλιγκαν» θα καταφέρεις να παίξεις στιγμιαία με το πίσω μέρος αλλά είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η BMW δεν έχει καμία σχέση με το M Division. Από το «ελαφρύ» τιμόνι με τη μικρή πληροφόρηση μέχρι τα τέλεια ηλεκτρονικά, όλα συνεπικουρούν στο να πηγαίνεις με απόλυτη ασφάλεια και απροβλημάτιστα με πάρα πολλά μέσα στο σπορ όχημα του μέλλοντος. Ξεχάστε τα τέλεια γλιστρήματα και τα τετ-α-κε. Η i8 θέλει να τα κάνει όλα τέλεια ακόμα και στο όριο, χωρίς ο οδηγός να σκέφτεται ή να τρομάζει στο παραμικρό. Αποτελεσματικότητα στο μέγιστο, πληροφορία σχεδόν στο μηδέν και απόλυτη ασφάλεια. Αυτό είναι το νέο δόγμα που εισάγει η BMW. Όσο για εσένα petrolhead. Ευτυχώς υπάρχει ακόμα και το M Division…
ΦΩΣ ΑΠΟ ΛΕΪΖΕΡ!
Η τεχνολογία λέιζερ χρησιμοποιείται μόνο για τη μεγάλη σκάλα συμπληρωματικά με τα φώτα τεχνολογίας LED. H εμβέλειά τους αγγίζει τα 600 μέτρα, όταν αυτή των LED δεν ξεπερνάει το μισό αυτής της εμβέλειας (300 μέτρα)! Η φωτεινότητά τους είναι δεκαπλάσια σε σχέση με αυτή των παραδοσιακών πηγών φωτός. Το τελικό φως που παράγεται μέσω των λέιζερ είναι έντονα λευκό και παρόμοιο με αυτό της ημέρας. Η τεχνολογία λειτουργεί ως εξής: ομοιόμορφες και μονοχρωματικές μπλε δέσμες λέιζερ μετατρέπονται σε λευκό φως. Γίνεται χρήση ειδικών φακών οι οποίοι κατευθύνουν τις εκπεμπόμενες δέσμες από τρεις ισχυρές διόδους λέιζερ πάνω σε ένα φθορίζον, φωσφορούχο υλικό στο εσωτερικό του προβολέα. Αυτό το υλικό παράγει μία εξαιρετικά ισχυρή λευκή δέσμη. Η απόδοσή τους είναι άριστη καθώς έχουμε περαιτέρω 30% μείωση κατανάλωσης ενέργειας σε σχέση με τους «συμβατικούς» λαμπτήρες. Οι ελάχιστες απαιτήσεις χώρου, η συμπαγής δομή του κατόπτρου και η επίπεδη σχεδίαση βοηθούν τόσο στην εξοικονόμηση βάρους όσο και στην αεροδυναμική αλλά και στη σχεδίαση αυτή καθαυτή. Η επιφάνεια εκπομπής φωτός μιας διόδου λέιζερ είναι εκατό φορές μικρότερη από αυτή ενός συμβατικού λαμπτήρα LED, που είναι ένα τετραγωνικό χιλιοστό. Στην περίπτωση της BMW i8, η διάμετρος είναι μικρότερη των 30 χλστ. Συγκριτικά, ο λαμπτήρας xenon απαιτεί ένα κάτοπτρο/φακό διαμέτρου περίπου 70 χλστ. και μία λάμπα αλογόνου 120 mm. Το μειωμένο μέγεθος και βάρος βοηθάει τελικά και στην καλύτερη κατανάλωση, οπότε και στη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Τέλος, σύμφωνα με τους τεχνικούς της BMW , η συγκεκριμένη τεχνολογία είναι και εξαιρετικά αξιόπιστη και η διάρκεια ζωής των φώτων είναι πολύ μεγάλη.