Thu12122019

Last updateMon, 02 Dec 2019 12pm

Back You are here: Home Life & Style ΝΕΑ LIFESTYLE Φαγητό - Ποτό Η Σωστη διατροφή

Η Σωστη διατροφή

 Τελικά η κληρονομικότητα ευθύνεται μόνο κατά 10% για το πόσο θα ζήσουμε, ενώ το υπόλοιπο 90% καθορίζεται από τη διατροφή και τον τρόπο ζωής μας. Με άλλα λόγια τρώγοντας καλύτερα μπορούμε να έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο στην υγεία όσο και στην μακροζωία μας.
Θα μπορούσαμε να ζήσουμε ακόμα και 12 χρόνια περισσότερο και με καλύτερη υγεία, αρκεί να αλλάζαμε τη διατροφή μας.

Ο συνεργάτης Dan Buettner του National Geografic, μελέτησε και κατέγραψε τις συνήθειες και τη διατροφή των υγιέστερων ανθρώπων στον πλανήτη (αυτών που έζησαν και ξεπέρασαν τα 100) προκειμένου να λύσει τις όποιες απορίες μας και να μας βοηθήσει να θέσουμε υγιείς στόχους.
 
Αυτές τις περιοχές τις ονόμασε «Μπλε Ζώνες» (Blue Zones) και είναι: η Οκινάουα στην Ιαπωνία, η Nicoya στην Κόστα Ρίκα, η Ικαρία στην Ελλάδα, η Σαρδηνία στην Ιταλία και η θρησκευτική κοινότητα Seventh-day Adventists, στη Λόμα Λίντα της Καλιφόρνια.

Σαν γενικό κανόνα παρατήρησε ότι οι κάτοικοι αυτών των περιοχών βασίζουν τη διατροφή τους στα όσπρια, τα πράσινα λαχανικά, τους σπόρους και τους ξηρούς καρπούς.

Πιο αναλυτικά:

  1. Οι κάτοικοι της Οκινάουα καταναλώνουν πολύ γλυκοπατάτα (περίπου το 60% της διατροφής τους). Η γλυκοπατάτα είναι εξαιρετική πηγή βήτα καροτίνης και περιέχει πολλά αντιοξειδωτικά. 

  2. Στην Κόστα Ρίκα τρώνε βασικά φασόλια, ρύζι κολοκύθα και τορτίγιας καλαμποκιού. Ο συνδυασμός των φαγητών τους τους προσφέρει πλήρεις πρωτεΐνες καθώς περιέχει και τα 9 απαραίτητα αμινοξέα.

  3. Στη Σαρδηνία (όπου ζουν οι μακροβιέστεροι άντρες στον κόσμο) οι άντρες πίνουν καθημερινά 1-2 ποτηράκια κόκκινο κρασί Cannonau. 
    Το κρασί είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και φλαβονοειδή που προάγουν την υγεία της καρδιάς.

  4. Στη Λόμα Λίντα οι κάτοικοι της θρησκευτικής αυτής κοινότητας βασίζουν τη διατροφή τους στη Βίβλο: 
    αργά βρασμένη βρώμη, όσπρια και ξηροί καρποί. Πρόκειται για τρόφιμα πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην καλή υγεία της καρδιάς. 
    Δεν τρώνε καθόλου κρέας ή ψάρι και δεν βάζουν στο στόμα τους αλκοόλ ή τσιγάρο.

  5. Στην Ικαρία καταναλώνουν πολλά όσπρια, ελληνικό καφέ καθώς και χόρτα βρασμένα ειδικά ραδίκια που τα μαζεύουν από τα χωράφια. 
    Τα ραδίκια περιέχουν 10 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά από το κόκκινο κρασί, σύμφωνα με τον συγγραφέα. 

Βάλε το μπλε στη διατροφή σου

Στο βιβλίο του «The Blue Zones Solution: Eating and Living Like the World’s Healthiest People» o Buettner προτείνει για μακροβιότητα και υγεία:

  • Το 95% της διατροφής μας να βασίζεται σε φυτά.
  • Να σταματάμε το φαγητό όταν είμαστε κατά 80% χορτάτοι.
  • Να τρώμε ½ φλιτζάνι όσπρια κάθε μέρα.
  • Το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας μας να είναι το πρωινό και το μικρότερο το βραδινό.
  • Να τρώμε καθημερινά μία χουφτίτσα ξηρούς καρπούς. 
  • Να μαγειρεύουμε και να αποφεύγουμε να τρώμε έξω από το σπίτι.

Οι καλύτερες τροφές:

  • Όσπρια 
  • Φυλλώδη λαχανικά
  • Γλυκοπατάτες
  • Ξηροί καρποί
  • Αγνό παρθένο ελαιόλαδο
  • Νιφάδες βρώμης
  • Κριθάρι
  • Φρούτα
  • Πράσινο τσάι και ροφήματα βοτάνων
  • Ψωμί 100% ολικής άλεσης
  • Κουρκουμά είτε ως μπαχαρικό είτε ως ρόφημα

Να τρώμε σπάνια:

  • Κρέας
  • Γαλακτοκομικά όσο το δυνατόν λιγότερο
  • Αβγά ως 3 την εβδομάδα
  • Ζάχαρη ελάχιστη ως καθόλου.
  • Λευκό ψωμί 

Να μην τρώμε ποτέ:

  • Σακχαρούχα αναψυκτικά
  • Αλμυρά σνακ
  • Αλλαντικά
  • Συσκευασμένα γλυκά