Στέλνουν μηνύματα ελευθερίας και αγάπης

Κλυταιμνήστρα και Δυσδαιμόνα στέλνουν μηνύματα ελευθερίας και αγάπης.

Δύο εκ διαμέτρου αντίθετες προσωπικότητες, η Κλυταιμνήστρα και η Δυσδαιμόνα, συναντιούνται στη σκηνή του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου». Οι δύο μονόλογοι της Christine Brückner, «Είσαι ευτυχισμένος τώρα, νεκρέ Αγαμέμνων;» και «Εάν είχες μιλήσει Δυσδαιμόνα!» σε σκηνοθεσία των Barbara Hoffmann και Till Sterzenbach, κάνουν πρεμιέρα στις 19 Μαρτίου, από την «Τέχνη Art Patmos», με την Ευαγγελία Βαλσαμά στους ρόλους των δύο ηρωϊδων.

Η Κλυταιμνήστρα και η Δυσδαιμόνα έχουν διαμετρικά αντίθετες συμπεριφορές: η Κλυταιμνήστρα γεμάτη αγανάκτηση και μίσος βιώνει τη λύτρωση μέσα από το φόνο και εξαγνίζεται απ' αυτόν. Η Δυσδαιμόνα ξετυλίγει το κουβάρι των αποκαλύψεων μέσα από την αγνότητά, την τρυφερότητα, την αγάπη της για τον Οθέλλο. Κάτω από το ισχυρό ένστικτο της επιβίωσης, η λύση δίνεται μέσα από την ολοκληρωτική παράδοση τους στον έρωτα και σαν πράξη. «Kαι οι δύο μεταφέρουν μέσα από το λόγο τους ισχυρά πανανθρώπινα μηνύματα Αγάπης, Σεβασμού, Ελευθερίας, Ειρήνης», σύμφωνα με τους Γερμανούς σκηνοθέτες, Barbara Hoffmann και Till Sterzenbach. Το σκηνοθετικό δίδυμο εδώ και χρόνια μένει μόνιμα στην Πάτμο και με βάση του το νησί εργάζεται σε Αθήνα, Γαλλία και Γερμανία.

Στον μονόλογο της Κλυταιμνήστρας «Είσαι ευτυχισμένος τώρα, νεκρέ Αγαμέμνων;», η βασίλισσα μόλις έχει πνίξει στο λουτρό τον σύζυγό της και βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα, ο οποίος είχε σκοτώσει τον πρώτο της άνδρα, το πρώτο της παιδί και θυσίασε την κόρη τους Ιφιγένεια στους θεούς, με «αντάλλαγμα» τον ούριο άνεμο για την εκστρατεία των καραβιών του προς την Τροία. Αυτή η δολοφονία είναι για τη Κλυταιμνήστρα μια πράξη απελευθέρωσης και χειραφέτησης ενώ συνειδητοποιεί και τον δικό της επικείμενο θάνατο ακολουθώντας την κατάρα που καταδιώκει το γένος των Ατρειδών: «Στους Ατρείδες υπάρχει μόνο, να σκοτώσεις ή να σκοτωθείς». Η Κλυταιμνήστρα της Γερμανίδας συγγραφέως Christine Brückner είναι μια πολύπαθη γυναίκα η οποία έχει γευτεί την αδικία, την ταπείνωση, την καταπίεση και την βία που της έχει «προσφέρει» ο μισαλλόδοξος αρσενικός δυνάστης. Επίσης είναι μία γυναίκα που δεν καταδέχεται να αποδώσει στους Θεούς τις πράξεις των ανθρώπων. Ωστόσο η εκδίκησή της σηματοδοτεί αναπόφευκτα και το δικό της τέλος, αφού μετά το μίσος της, δεν κερδίζει τίποτα άλλο από μία ισότιμη θέση στο πλευρό του νεκρού Αγαμέμνονα.

Η Δυσδαιμόνα, κόρη του Βενετού Γερουσιαστή Βrabantino, παντρεύεται τον Μαυριτανό της Βενετίας τον Οθέλλο, ο οποίος την παίρνει μαζί του στην Κύπρο, όπου διοικεί αυτούς που πολεμούν τους Τούρκους στην υπηρεσία της Γαληνοτάτης. Μέσα από μια διαβολική ίντριγκα ο υπασπιστής του Οθέλλο, ο Ιάγος καταφέρνει να κεντρίσει τη ζήλεια του Οθέλλου σε τέτοιο βαθμό, ώστε να φτάσει στο σημείο να πνίξει την αγαπημένη του Δυσδαιμόνα στο κρεβάτι.Κάπως έτσι είναι η ιστορία που μας διηγείται το Σαιξπηρικό δράμα…

Η Christine Bruckner εμπνεύστηκε μία εντελώς διαφορετική κατάληξη κατά την οποία η Δυσδαιμόνα πολεμά να επιβιώσει χρησιμοποιώντας όλα τα γυναικεία της μέσα. Παρεμβαίνει στο κλασικό έργο του Σαίξπηρ «Oθέλλος» και λίγο πριν την πράξη στραγγαλισμού η Δυσδαιμόνα ζητά από τον Οθέλλο να της δοθούν 15 λεπτά ζωής, μιας και η ίδια για χάρη του εγκατέλειψε την Βενετία, τις φιλενάδες της, τον ίδιο της τον πατέρα. Αφού της δόθηκαν τα 15 λεπτά ξετυλίγει έξυπνα, αλλά με πολύ αγάπη και σεβασμό τη πολυδιάστατη φύση της γυναικείας ύπαρξης.

Εκφράζει παράπονο για το άδικο, γίνεται αυστηρή, τον συμβουλεύει και μέσα από ένα συνειρμό σκέψεων αντιλαμβάνεται την σκευωρία του Ιάγου. Η δύναμη της αλήθειας, το αίσθημα του άδικου και η ανάγκη επιβίωσης την οδηγούν στην έκφραση της γυναικείας, ερωτικής της φύσης, όπου η λύση δίνεται μέσα από την απόλυτη ερωτική τους ένωση.

Οι παραστάσεις διαρκούν έως τις 3 Απριλίου.